Lär dig tänka positivt

Sida 3

Musik påverkar humöret

Studier har gjorts på musikens påverkan av humöret och man har sett att beroende av vilken musik du lyssnar på, påverkas ditt sinne olika. Lyssnar du till din favoritmusik mår du bättre och din stressnivå sänks, kroppen skickar ut “må bra” hormoner i kroppen, främst dopamin. Lyssnar du däremot på musik som du mår dåligt utav kickar kroppen igång och skickar ut stresshormoner som adrenalin, kortisol och noradrenalin.

Hjärnan påverkas av olika sinnesintryck som smaker, dofter och vad vi känner. Synintryck och hörsel är också en del som påverkar vilka signalsubstanser som hjärnan skickar ut i kroppen. Man kan dessutom lära kroppen att reagera på den musik man spelar och på så vis kan man förstärka känslan redan innan man börjat lyssna av att bara tänka tanken. Alltså om man tänker, “nu ska jag lyssna på lugn musik och sätta mig ner en stund” så reagerar kroppen på tanken och inom ett par sekunder känner man sig lugn.

Man har också sett att musik kan påverka dementa positivt och här kan du se en video om det.

Terapi för er kärlek

I början av en relation är det mesta underbart men ju längre in i relationen man går ju mer börjar man också se varandra som man är och lägga märke till partnerns både dåliga och bra sidor. Dålig eller brist på kommunikation är orsaken till att många relationer trasas sönder. Men det finns hjälp att laga ihop förhållandet genom parterapi.

Årligen skiljer sig ungefär 20 000 svenskar och även om man beslutat sig för att relationen måste få ett slut så kan ett par samtal hos en terapeut specialicerad på relationsproblem vara av godo för att man ska kunna skiljas utan en massa olösta tvister och sårade känslor. Men alla relationskriser slutar inte med att paret går skilda vägar utan fler och fler söker stöd från en terapeut för att reda ut sina problem. 

Det finns många olika skäl till att man väljer att söka hjälp i form av parterapi. Otrohet, oro för barnen, svårlösta konflikter, brist på sexuell lust eller en stressig livssituation som är krävande för relationen. Enligt Charles Sandström. som är samtalsterapeut, handledare och coach och erbjuder bland annat parterapi i Stockholm genom hans företag Ny Insikt, så kan en relation som är i kris genom terapi öppna upp för ett bättre liv. Eftersom paren i terapi får möjligheten att "utforska vad olika negativa känslor och otillfredsställda behov egentligen står för". Dessutom hjälper han paren att försöka minnas vad de tycker om och uppskattar hos varandra.

Det finns många olika anledningar att gå i parterapi. Det kan röra sig om otrohet, missbruk som påverkar relationen och familjen, oro för barnen, bristande kärlek och sexuell lust eller en stressig vardag som sliter på förhållandet. Listan kan göras hur lång som helst. Allra svårast brukar det vara att veta hur man ska hantera sina problem. Det kanske är svårt för dig att prata med din partner om du inte ens vet själv hur du ska förhålla dig till problemen. Du kanske också är rädd för konsekvenserna av att lyfta fram de problem du upplever i relationen.

 

Plussat på graviditetstestet

En del har misstankar eller hoppas på att vara gravida långt före den ens kan bekräftas av ett test och att vänta på att dagarna ska gå för att kunna göra ett tillförlitligt graviditetstest är svårt. Än fast man kanske länge har sett fram emot att skaffa barn kan det uppstå en viss osäkerhet när man får det svart på vitt. Klarar vi att ha barn? Passar det oss just nu?

Det enklaste för att klargöra en graviditet är att köpa ett graviditetstest på till exempel graviditetstkollen.nu kan du köpa clearblue graviditetstest som är väldigt tillförlitliga och så pass känsliga att du kan testa dig fyra dagar innan förväntad menstration. De är enkla att använda och den medföljande bruksanvisning gör att du enkelt förstår hus du ska göra. Graviditetskollen skickar graviditetstestet hem till dig på endast en dag så du behöver inte vänta för länge. 

Ett graviditetstest fungerar som så att det kontrollerar genom ditt urin hur mycket av hormonet hCG som finns i din kropp. Detta hormonet finns nämligen endast om man är gravid, det bildas när det befruktade ägget fäster på livmoderväggen. Hormonnivån är som högst fram till vecka 10 och sjunker sedan igen ända fram till förlossningen. 

Ett graviditetstest som används rätt anses vara helt säkra och clearblue graviditetstestet är enligt tillverkaren 99% säkert och är lika säkert som det testet man kan göra hos vårdcentralen eller barnmorskan. Visar därför ett test negativt och du ändå gått över tiden för menstrationen så är du inte gravid. Ibland kan dock ägglossningen skett senare än beräknat och därför har inte hormonnivån hCG blivit tillräckligt hög för att ge utslag. 

En del kvinnor känner av sin graviditet före en utebliven menstration medans det finns andra som inte känner någon skillnad på sin kropp alls. Några av de mest vanliga graviditetstecknen är:
- Ömma eller käsnliga bröst
- Metallsmak i munnen
- Trötthet
- Illamående
- Överdrivet kissnödig
Observera att dessa tecknen inte alls gäller alla och man behöver heller inte känna av alla dessa tecken. 

Det är en väldigt spännande och rolig resa ni nu har påbörjat, ert liv kommer aldrig bli sig likt igen och vill du läsa mera om vad som händer efter att du fått det positiva beskedet, när du ska kontakta barnmorskan och hur utvecklingen för fostret är under de olika gravidtetsveckorna kan du kika in här

Positiva nyheter

"Tänk positivt" är ett uttryck som kan vara väldigt provocerande. Begreppet har blivit uttjatat och använts felaktigt på så vis att vi luras att tro att vi ska gå omkring idel uppåt och glada vilket kan göra att många kan reagera negativt på uppmaningen att tänka positivt. 

Ordets ursprung kommer ursprungligen från engelskans positive vilket också menas att vara säker och övertygad om något. Därför handlar positivt tänkande om att man ska fokusera och tänka på det man vill ska ske och önskar menar många. 

Det finns stora fördelar med att försöka tänka positivt eftersom det inte bara påverkar hur vi mår för stunden utan även vår livskvalitet. Det finns tillfällen i livet då man kan behöva tänka extra mycket på att försöka tänka mera positivt. Till exempel vid vid olika läkeprocesser där det finns en del resultat som pekar åt att den egna övertygelsen/viljan/tron är viktig för kroppens läkning. 

Att tänka positivt låter lättare sagt än gjort och hur gör man då när allt känns som att det gått på tok? Enligt en artikel i Må Bra med läkaren Nisse Simonson som är författare till "Varför mår vi så dåligt när vi har det så bra?" så menar han att man inte ska älta det man inte kan påverka och att man kan tänka över om det är värt att förstöra en del av dagen genom att vara arg eller irriterad. Är det inte det så så kan man försöka att hitta något positivt utifrån situationen istället. Man kanske har dragit någon lärdom utav det. Eller så hanterar man situationen genom att hitta en bra lösning. 

När något är riktigt tungt som ett dödsfall eller kanske det faktumet att man inte kan bli med barn menar Simonson att man självklart ska ge sig tid att vara ledsen och sörja men att man inte behöver göra det så stor del utav dagen utan att det räcker med ett par minuter om dagen och sedan anstränga sig att försöka fokusera på att se ljusglimtar i tillvaron. Vi kommer aldrig att må bättre av att fokusera på problem, det är inte konstruktivt eller givande. 

Simonson säger: -Det handlar om att lära sig att njuta av det som är bra i livet, och inte låta sig tyngas ner av det negativa. Små positiva tankar gör stor skillnad. 

Tänk på att det aldrig är för sent att arbeta med sin inställning och sitt sätt att tänka. Hjärnan är plastisk och har förmågan att lära sig hela livet. 

 

 

 

Prova småspel för att lindra stress

Stress är något som vi alla känner till. Det kan komma från arbetet, hälsan, konflikter i livet eller något helt annat. Alla har olika sätt att bearbeta sin stress på.

Ett av de roligare sätten är att spela olika typer av spel, antingen på datorn eller via en spelkonsol. Det är helt enkelt ett bra sätt att koppla av på. Det är inte bara ungdomar som kan må bra av att spela spel, även äldre personer upplever att de mådde bättre och hade mindre negativa känslor när de spelade regelbundet enligt en undersökning från North Carolina State University.

Småspel är lättare att börja med

Om du inte vill lägga alltför mycket tid på att spela avancerade data- och tv-spel så kan det alltid vara värt att prova på småspel. Det är mindre och enklare spel som du hittar både på webben och på mobilen. Just till mobilen så finns det en mängd olika bra spel att prova, från klassiker som Angry Birds till casino i mobilen och annat skoj.

Du behöver inte känna dig ensam om du har ett spelintresse. Faktum är att mängder av personer både i Sverige och i världen spelar för att trappa ner efter vardagens stress och press. Detta blev särskilt tydligt när Sveriges första gamingbar öppnade portarna i Göteborg. GG Bar är ett ställe som är helt inriktad på e-sport och gamingkulturen. Istället för fotboll och hockey på tv-skärmarna så är det CS och DOTA 2.

Premiärkvällen blev en framgång som vida översteg deras vildaste förhoppningar och kön för att komma in var helt enorm. Det är tydligt att spel i alla dess former är stort i Sverige, och med tanke på att det är ett så pass bra sätt att koppla av på så är det inte så konstigt. Prova lite småspel till mobilen eller datorn du också så märker du det själv.

Hobbyer - viktigt för välbefinnandet

Har du en hobby? Härligt, då vet du hur stor inverkan den har på ditt välmående. Många sysslar med flera hobbyer som barn, men i takt med att åren går minskar vi också de antal timmar vi lägger ner på dessa aktiviteter - vilket är helt fel. Vi behöver aktiviteter som stimulerar våra intressen för att på så vis känna oss tillfreds under all vår övriga vakna tid. Att ägna sig åt en meningsfull hobby gör att du inte behöver känna dig uttråkad och sysslolös.

Men hur skaffar man sig en hobby om man inte har en? Det är inte alltid helt självklart. Nedan listar vi lite tips på olika populära hobbyer.

Sport och träning

Det finns oändligt många träningsformer och kanske sysslade du med någon sport tidigare i livet som du tycker är kul. Träning är dessutom bra för din hälsa på många vis. Vill du läsa mer om fördelarna kan du göra det på Hälsosidorna. Springa, styrketräna, tennis, yoga, simning, fotboll... möjligheterna är många.

Fotografering

Det handlar inte bara om att ta bilder, utan att redigera dem i efterhand och presentera dem på ett snyggt sätt, antingen på nätet eller i hemmet. Det är dessutom ett bra sätt att bevara minnen på. Lär dig mer på Fotonord.

Matlagning

En superpopulär hobby för många vilket avspeglar sig i alla de matprogram och tävlingar på TV. Det är inte längre bara ett tråkigt måste, utan en spännande och kreativ sysselsättning där du så småningom även kan imponera på andra med dina kunskaper. Vill du kanske gå en kurs? Spana in olika matlagningskurser i ditt område.

Skriva och blogga

Också en populär hobby bland många svenskar och blir din blogg stor, kan du dessutom tjäna pengar på den. Skriv om vad du vill, ditt liv eller kanske ditt intresse och sätt igång redan nu. Ett bra bloggverktyg är Wordpress.

Vad händer i hjärnan när man tänker positivt?

Med ett positivt tänkande kan du förändra din vardag och bli en lyckligare person – men hur påverkas egentligen hjärnan av ett positivt tankesätt? Kan vi verkligen påverka vår hjärna fysiskt genom våra tankar?

Faktum är att vi ständigt påverkar hjärnan fysiskt. När du känner dig stressad utsöndrar hypotalamus kortisol och säger åt din kropp att göra sig redo för att fly ”faran”. I samband med utsöndringen går det mindre energi till immunförsvaret och matsmältningen för att kroppen istället ska kunna fokusera på att fly. På grund av detta kan långvarig stress på sikt vara skadligt för kroppen: immunförsvaret och matsmältningen behöver energi. Det bästa du kan göra för att motverka stress, är att försöka tänka positivt. Istället för att tänka ”Jag kommer aldrig att hinna i tid” kan du tänka ”Jag hinner nog dit och om inte jag hinner i tid är det inte hela världen”. Studier visar att det bästa sättet att hålla hjärnan i trim långt upp i åldrarna är att försöka undvika negativa tankar och istället tänka positivt. Är du optimistisk har du chansen att öka din livslängd, då hjärnan blir friskare. Du kan alltså påverka ditt välmående både fysiskt och psykiskt. Din hjärna är alltid kapabel till förändringar, så det är inte för sent att ändra ditt tankemönster.

Vad roar sig fotbollsstjärnorna med på fritiden?

Det är alltid intressant att få höra vad kändisarna har för sig när de inte spelar in film, sjunger på scen eller, som i detta fall, sparkar boll på planen. Att få höra vilka intressen som de största stjärnorna har, ger oss en inblick i deras vardag och vi får lära känna dem lite närmre. Vad sysslar de största fotbollstjärnorna helst med när de inte är på plan?

Zlatan Imbrahimovic 

Zlatan är ett världskänt namn och i Sverige är han för många det närmsta vårt sekulariserade land har till en gud. Zlatan startade sin karriär i Malmö FF och har fått en lysande internationell karriär. För tillfället cirkulerar det många flyttrykten runt toppspelaren som kanske kommer att lämna Paris Saint-Germin. I England ryktas det att både Arsenal och Manchester United skulle vilja få Zlatan. Men AC Milan menar att om Zlatan lämnar Paris Saint-Germain så har fotbollsstjärnan redan lovat att ansluta sig till deras lag. 

Men trots flyttrykten, stora matcher och hård träningar, ser Zlatan till att få sin fritid. Som sann svensk uppskattar han sinnesfriden och lugnet. Ett intresse för honom är att åka ut och fiska i goda vänners lag. Han har tidigare lagt upp bilder på sociala medier när han är ute och fiskar gädda med Claes Cleasson. Förutom det är han en familjeman som umgås med fru och sina barn. Han tycker även om att spela datorspel. Kanske passar han på att spela lite Gears of War?

Cristiano Ronaldo

En helylle kille som blivit världens bästa fotbollsspelare och trefaldiga vinnare av Ballon D'Or. Han regerar på plan och är Real Madrids bästa målgörare någonsin. Hans största rival är Lionel Messi, men det ser ut som att ett lag vill att de ska sluta fred och bilda en power-duo. Paris Saint-Germain, Zlatans nuvarande lag, vill enligt rykten försöka få kontrakt med båda fotbollstjärnorna. 

Ronaldo fokuserar mycket av sin fritid på sin son, som han har ensam vårdand om. Han är känd för sitt rena leverne: han dricker eller röker inte och en av få toppfotbollsspelare som inte har en enda tatuering. Anledningen är den att han ger blod flera gånger om året och om han tatuerar sig måste man ta paus i flera månader innan han kan ge igen. Förutom detta har Ronaldo ett brinnande intresse för poker och sätter sig gärna ned och spelar en match (en flera!). I videon nedan kan vi se honom spela Texas Hold'em i gott sällskap. Ronaldo är med i Team PokerStars och säger själv att han vill spela poker mot de bästa, och själv bli en av de bästa. 

Och förutom poker, tycker han också att det är roligt att spela bingo. Han gillar spänningen av att sitta och vänta efter det där sista numret som fyller upp raden.

Christian "Chippen" Wilhelmssons

Chippen har spelat för svenska landslaget och varit med i fyra internationella slutspel: EM i Portugal 2004, VM i Tyskland 2006, EM i Schweiz 2008 och EM i Polen 2012. En period blev han utlånad hit och dit, men ingen ville köpa loss honom och göra honom till en permanent del av laget. Det spanska laget Deportivo La Coruna sa till och att Wilhemsson var för gammal för att utvecklas mer (då han var 28 år!). Slutligen var det Al-Hilal som köpte spelare och han fick uppleva en helt annan värld, med lejon som såg på när de tränade och en gåva från prinsen på 300 000 kronor när han spelat väldigt bra under en match. I videon nedan får man en liten mer inblick om hur livet i Förenade arabemiraten och Saudiarabien är och var för Chippen. 

Tidigare i år gick Chippen ut i media och sa att han skulle lägga fotbollsskorna på hyllan. Några månader senare var ett kortvarigt kontrakt (fram till årskiftet) skrivet med Mjällby. Laget hoppas att Chippen ska kunna hålla kvar dem i Superettan

Men utanför allt detta lever Wilhemsson i en fantastisk villa i Dubai med frun Oksana och sina tre barn. Ett av hans favoritrum är helt klart biosalongen, där han kan titta på film och koppla av. Ett av målen med villan var att den skulle vara rymlig nog så han och frun kunde bjuda hem och underhålla familj och vänner, något de båda uppskattar. Och efter hans kontrakt med Mjällby är över, funderar Chippen på att skapa en barnbok med lite hjälp av kontakter i Los Angeles.  

Tro på dig själv

Det finns bara en person som du kommer ha hos dig i hela ditt liv. Det är den personen du måste lära dig att älska och tro på. Personen är mycket riktigt du själv.

Hur många gånger stod man inte framför spegeln som tonåring och såg en person som varken var tillräckligt söt eller tillräckligt smart. Man var sin egen största kritiker och var alltid den som snabbast pekade ut sina fel. Allt eftersom man blir äldre inser man dock ofta att det var man själv som hindrade sig från att lyckas. När man väl insett det är det lättare att börja försöka tro på sig själv och tänka att man är kapabel till allt man vill.

Genom att tro på dig själv kommer du att ha större chans att lyckas i alla situationer, från jobbintervjuer till möten med nya människor. Du kommer att klara motgångar bättre (för du vet att du tar dig ur det) och när någon är elak mot dig kommer du att veta att det är den personen som har problem - inte du. Att tro på sig själv handlar inte om att vara överlägsen och inte om att blunda för sina tillkortakommanden. Snarare handlar det om att älska sig själv och förlåta sig själv för sina misstag. Personen du kommer leva ett helt liv med är du själv och du förtjänar din egen tillit.

Träna för att må bra

Motion och rörelse är livsviktigt för både kropp och själ. Människan är byggd för rörelse och de positiva effekterna med att leva ett aktivt liv är många.

När du tränar tar kroppen upp mer syre, som går ut till dina, celler och detta gör att kroppen lättare kan ta hand om stresshormoner och blodfetter. Efter en dag med mycket stress är alltså motion en bra medicin. Hjärnan påverkas positivt av fysisk aktivitet. Substanser som dopamin och serotonin, som motverkar depression och smärta frigörs när du tränar. Risken att drabbas av diabetes, blodproppar och högt blodtryck minskar också av regelbunden motion. Just kontinuitet är viktigt när det kommer till din hälsa. Försök därför att röra på dig minst 30 minuter per dag och gör det till en vana. Den bästa träningen är träningen som du faktiskt genomför. Välj därför med fördel en träningsform som du gillar, vare sig det är en promenad, simning eller orientering. För att det inte ska kännas alltför jobbigt kan det vara bra att träna med lägre intensitet i början för att sedan öka successivt.

Du har mycket att vinna på att ha en aktiv livsstil. Det är aldrig försent att börja träna. Oavsett ålder så kommer du att märka av träningens alla positiva effekter när du väl börjar.

Så får du drömjobbet

Att söka jobb kan vara både spännande och läskigt. Pressen är stor när man har chansen att få ett fantastiskt arbete som skulle passa en perfekt, men med några enkla strategier kan du klara intervjun galant och därmed maximera chansen att få ditt drömjobb.

För det första är det viktigt att vara på företaget i god tid inför intervjun. En halvtimmes marginal kommer du att vinna på, då du slipper stressa. Fyll på med energi i förväg genom att äta någonting och ta en promenad. Väl på intervjun är det viktigt att du är närvarande och att du lyssnar uppmärksamt på intervjuaren. Förmedla dina styrkor och ge konkreta exempel på hur du löst olika utmaningar. Övertyga intervjuaren om att det var rätt val att kalla dit dig och motbevisa eventuella invändningar de kan ha. Är du kanske lite yngre? Säg att du visserligen är ung, men att du till exempel har en lämplig utbildning och erfarenhet. För att imponera på intervjuaren kan du även ta reda på information om företaget i förväg och visa att du är påläst genom att ställa genomtänkta frågor.

Drömjobbet kan bli ditt – men glöm inte att det finns många drömjobb där ute. Lyckas du inte på det första, så innebär det att det finns ett annat jobb därute som är perfekt för just dig.

Omge dig av positiva människor

”Allt är dåligt”, ”Du är ingen bra vän för att…” och ”Du kommer inte att klara detta”. De flesta av oss har haft dessa människor, de så kallade energitjuvarna, i våra liv. Människor som är kroniskt negativa och dessutom drömdödare. Hur ska man egentligen hantera detta?

Om du känner att du blivit en ständig avlastningsplats för någon annan människas problem eller om din vän alltid är syrlig mot dig bör du stanna upp och tänka efter. Vad får du tillbaka? Ett första steg kan vara att säga till vännen att det är sårande när han eller hon säger att du inte kommer klarar av en viss sak. Precis som du kan avsluta en relation med din partner kan du faktiskt avsluta ett vänskapsförhållande om vännen är ovillig att förändras. Elaka kommentarer kan sätta din hjärna i hotläge och hindra dig från att tänka klart. Försök istället att hitta positiva människor som stödjer dina drömmar och vårda dessa relationer. Positiv feedback från en vän ger en lustfylld känsla som gör att du vill fortsätta prestera. Med andra ord påverkas du fysiskt av dina vänskapsrelationer. Att omge dig av positiva människor kommer få dig att må bättre och ge dig den kraft du förtjänar i dina relationer!

Lär dig att se möjligheter istället för hinder

Ibland kan saker och ting kännas helt omöjliga att genomföra och det enda logiska verkar vara att ge upp. Många av de hinder vi upplever i vardagen är dock hinder som vi själva satt upp som inte nödvändigtvis behöver vara där. Vi klarar mer än vi tror, men det gäller att tro på sig själv och sin förmåga.

När du ställs inför en pressande situation, låt säga en arbetsintervju, är det kanske lätt hänt att du börjar tänka negativa tankar. Kanske tänker du på att du är för oerfaren, för ung eller icke lämplig. Dessvärre är risken stor att dessa tankar kommer speglas i det du säger och hur du uppträder. Underskatta inte tankens makt! Om du istället tänker att du är smart och en värdefull tillgång kommer du att se självsäkrare ut och vara mer attraktiv att anställa. Detta är bara ett exempel på hur du kan vinna på att se möjligheter istället för hinder. Skulle det vara så att du sedan inte får arbetet bör du istället tänka att det var en bra erfarenhet inför nästa intervju. Detsamma gäller andra motgångar: se det som en viktig lärdom.

Detta synsätt kommer att göra att du vågar prova nya saker: antingen vinner du på det eller så lär du dig någonting.

Hjälp andra

Många människor är i behov av hjälp just nu och det finns flera olika sätt du kan bidra på. Genom att hjälpa andra kommer du göra stor skillnad för utsatta grupper och på köpet kommer du själv att må bättre.

Flera organisationer, som till exempel Röda korset och UNICEF, arbetar aktivt med att förbättra livet för människor över hela världen, ofta i länder som är hårt drabbade av fattigdom och krig. Genom att bli månadsgivare kan du vara med i kampen om en bättre värld: så lite som 50 kronor kan göra stor skillnad.

Är det så att du inte har möjlighet att bidra ekonomiskt finns andra sätt att vara en god medmänniska på. Till exempel söker många organisationer volontärarbetare. Genom att ge av din tid en eller ett par gånger i veckan kan du ge stöd åt äldre, hemlösa eller människor som är nya i Sverige. Ett första steg är att ta kontakt med en organisation som är verksam i din kommun.

Det är även nog så viktigt att stötta de människor som finns i din omgivning. Märker du att någon i din bekantskapskrets inte mår bra? Ring, erbjud en axel att gråta på och visa att du bryr dig. Som bekant kan ingen göra allt, men alla kan göra något.

Gör sådant du tycker om för att må bra

Hur blir man en lycklig människa? Frågan är stor och det finns flera olika skolor som erbjuder olika svar. Ett sätt att bli lycklig är av naturliga skäl att försöka göra saker man blir lycklig av.

När du har något kul att se fram emot känns vardagen roligare. Det behöver inte vara stora saker, det kan till exempel vara att gå en långpromenad, att dricka en kopp te på balkongen eller att bara umgås med någon du tycker om. Har du intressen så som sport, dans eller hantverk? Grattis! Försök att lägga några timmar per vecka på ditt intresse - det är väl spenderad tid. Den kraft du lägger på din hobby kommer du att få tillbaka i form av ny energi. Livet är fullt av krav, men det är du själv som sätter standarden för hur du vill leva. När det gäller arbete bör du i största möjliga mån försöka hitta ett arbete som inspirerar dig och får dig att utvecklas. En heltidstjänst brukar ligga på 8 timmar per dag. Det är en stor del av ditt liv, så satsa på en karriär inom något du är intresserad av.

Livet kan givetvis inte alltid vara en dans på rosor, men försök att fylla din vardag med så mycket roligt som möjligt.

← Äldre inlägg