Lär dig tänka positivt

Minska besvär med nacken

I dagens Sverige är det vanligt med nackproblem och de kan uppstå av flera anledningar. Genom att veta varför just dina nackbesvär uppstått kan du enklare förebygga dem.

Du kan förebygga nackbesvär på ett flertal olika sätt, bland annat genom din ställning när du sitter vid mobilen eller datorn. Att sitta lätt framåtlutad stora delar av dagen är inte hälsosamt för din nacke och du ska alltid hålla mobilen framför dig när du använder den. Om du arbetar framför datorn är det också väldigt viktigt att skärmen är placerad i en bra höjd. Dessutom bör du gå upp och röra dig med jämna mellanrum.

Stärk nackmusklerna för att få mindre besvär

En bra idé för att slippa framtida nackbesvär, undvika huvudvärk och förbättra din hållning är att stärka nackmusklerna. Det kan göras genom olika övningar som du enkelt kan genomföra själv i ditt hem. Nacken har många olika muskler och har även en stor rörlighet. Om du brukar ha huvudvärk och samtidigt känner ett obehag i nacken kan nackövningar vara riktigt bra. Du bör göra nackstretchande övningar 4-5 dagar i veckan och det som är så bra är att de inte alls tar lång tid att genomföra. En viktig sak att tänka på när du genomför nackövningar är att de ska ske långsamt, annars riskerar du att skada nacken.

Välj ergonomiska produkter

Det finns många produkter du kan använda för att komma till bukt med dina nackbesvär. Det finns bra hjälpmedel på nätet, som till exempel massagepistoler som hjälper dig att smidigt massera nacken. Du hittar även andra typer av massageprodukter för nacken online och många gånger fungerar de lika bra som när du går och får massage hos en massör. Vi har bara en nacke och att lida av nackbesvär är inte det minsta roligt, men det finns alltså många sätt att förebygga det på. Även om du redan har besvären kan du hitta många sätt att bli av med dem på.

Härliga aktiviteter under sommaren

När det äntligen blivit sommar och dags för semester är det ingen som bara vill sitta hemma och lata sig. Självklart är det skönt att ha lugna dagar i solen med en bra bok, men ibland kan det även krävas mer för att du ska känna dig road.

Vi kommer att ge dig lite tips om vad du kan syssla med på sommaren när solen står som högst på himmelen och den första behöver kanske inte nämnas; bad! Oavsett om du badar i havet, sjön eller pool bör du bada några gånger under semestern. Det är både svalkande och roligt.

Femkamp med vännerna

Det är alltid kul att anordna en femkamp för vännerna när det är fest på gång. Du kan till exempel skaffa ett luftvapen så att en gren är att skjuta prick. Dragkamp är ytterligare en gren ni kan ha, då behöver ni bara ett långt rep samt att ni är tillräckligt många för att kunna genomföra det. Säckhoppning och skottkärretävling är också två vanliga typer av grenar som kan finnas i en femkamp. Självklart är det bara din fantasi som sätter gränser för vilka grenar som erbjuds i din femkamp, kanske hittar du till och med på någon egen gren.

Picknick i skogen

Att gå på picknick i skogen är både mysigt och kul. Det finns många sätt att lyckas få till en perfekt picknick. Välj picknickmat som alla tycker om och duka upp allt på en filt, undvik bara myrorna så gott det går. Det är också mysigt att grilla i skogen, många platser har grillplatser där du kan grilla på ett säkert sätt. Tänk på att packa i en kylväska för att din mat ska hållas fräsch i värmen och för att du ska ha någonting kallt att dricka. Det finns många andra aktiviteter att göra under semestern, det är bara att välja och vraka.

Så många fördelar med god kosthållning

Alla har vi ju hört att vi bör tänka på vad vi äter. Och talesättet "du är vad du äter" är ju något alla säkert känner till. God kosthållning har helt enkelt många fördelar och är något som vi alla borde sträva efter. Det kanske känns som en svår uppgift, men det är något alla kan lyckas med om vi bara lägger manken till.

De två ledord som alltid kommer vara nyckeln till en mer hälsosam kost är "varierad" och "näringsrik". Kan man se till att ens kost uppfyller dessa två kriterier har man gjort i stort sett allt som behövs.

Men det kommer självfallet betyda en del förändringar. Och somliga kan ha svårigheter att upp nå dessa. En sak många av oss måste kämpa mot är just vanorna. Att bryta vanor är inte en enkel sak och kräver oftast att man etablerar nya vanor som byter ut de gamla.

Det kan förstås vara svårt av andra anledningar också. Personer som exempelvis har matallergier och kanske inte kan äta en del näringsrika livsmedel kan löpa större risk att få brist av ett eller annat näringsämne. Som tur är finns det ofta alternativa näringskällor. Men även om inte ens det är fallet går det att hitta alla vitaminer och mineraler i form av kosttillskott också.

Genom att etablera en god kosthållning får en vi en mängd olika fördelar. Genom att täcka behovet av alla vitaminer och mineraler blir kroppen bättre på att stå emot sjukdomar. Vi behöver också inte äta lika många kalorier för att få i oss allt detta, vilket betyder att det är lättare att hålla vikten. Och allt detta betyder inte bara god fysisk hälsa, utan även bättre mental hälsa som följd.

De många positiva effekterna av träning

Att träna regelbundet kan mycket väl vara en av de bästa enskilda förändringarna man kan göra i sitt liv. Och för dem som inte riktigt är övertygade hur bra detta är tänkte vi lista några av de mest positiva effekterna som vi får av regelbunden träning.

Reducera stress

Stress är något av ett folkhälsoproblem idag och många har svårt att hantera stressen i sin vardag. Träning har dock bevisats kunna sänka vår stressnivå. Och det behöver inte vara intensiv träning heller, utan det kan räcka med en lugnare träningspass eller bara en promenad.

Öka självförtroendet

När vi tränar regelbundet och börjar se och känna resultat av träningen, som att kunna orka springa längre eller lyfta tyngre, ökar folks tro på sig själv och sina förmågor.

Förbättrar koncentrationsförmågan

Att träna har också visat sig förbättra vår förmåga att koncentrera oss. De flesta av oss har energi nog för ett träningspass flera gånger i veckan. Men använder vi inte denna energi kan vi också bli rastlös. Vilket också gör det svårare att koncentrera sig.

Ger bättre sömnkvalitet

Passar man in sina träningspass så att man har tid att äta och vara ned innan läggdags kommer man också finna att det blir lättare och sova och man sover i regel bättre under natten.

Sänker risken för en mängd sjukdomar

Som om de ovanstående anledningarna inte vore bra nog kan man även sänka sin risk att drabbas av en mängd olika sjukdomar bara genom att träna regelbundet. Depression och typ 2 diabetes är två sjukdomar som ofta lyfts fram. Men man har även sett lägre risk för något som demens bland de som tränar.

Några vidare tips

En vanlig anledning till varför många inte tränar regelbundet är att de bor långt bort från ett gym eller inte kan hitta nog med tid att besöka ett regelbundet. Men det finns en mängd träning man kan göra i hemmet, och med några enkla redskap kan man lätt variera övningarna och träna alla viktiga delar av kroppen. Titta gärna in på en sajt som Gymkompaniet och skaffa lite utrustning som hjälper dig att träna hemma.

Ett steg mot ett bättre liv

Att må bra och ha ett gott liv är något som vi alla eftersträvar på ett eller annat sätt. För den som kanske inte kommit i mål än till ett välmående liv får ta ett steg i taget för att nå ett bättre liv.

Alla har vi olika förutsättningar och möjligheter till förändring. Om man har några kilon för mycket så kan man på egen hand förändra sin kost och börja röra på sig mer för att gå ner i vikt. Många förändringar kan man påverka själv på något sätt. Andra saker som ställer till problem kan man behöva hjälp med för att få ett bättre liv. Om man upplever någon form av hörselnedsättning så finns det idag moderna hörapparater som anpassa exakt efter dina behov. Att förbättra sin hörsel kan för många vara ett stort steg mot ett bättre liv. Se till att boka tid för att prova din hörsel redan idag.

Det är viktigt att man lyssnar till både sig själv och andra om man vill skapa en förändring i livet. Många gånger så kan en förändring i kosten göra underverk med våra kroppar. Dock så kan det vara svårt att på egen hand skapa de förändringar som man skulle vilja göra. Se till att få med någon av dina vänner på vägen till ett bättre liv. Tillsammans så kan ni peppa varandra och hjälpas åt till den livsförändring som ni önskar. Att byta vanor är inget som man gör på en vecka. Det kan ta tid för att förändra något i livet.

Vad finns att fira?

Det finns för det mesta en anledning till att fira saker och ting. Även om det inte finns en anlednings så kan man fira just det. Vissa tillfällen är kanske mer vanliga att fira så som student, födelsedagar och bröllopsdagar och andra jubileer.

Studentfirande

Just studentfirandet kan vara av vikt då det ofta är en stor del av livet att studera. När man gått kanske 13 år i skola så finns det en anledning till att fira ordentligt. På något sätt så kliver man ut i vuxenvärlden och ska börja arbete och klara sig själv på ett helt annat sätt än tidigare.

Födelsedagar

Om studentfirandet bli en gång i livet så är födelsedagar något återkommande. Varje år så firar vi våra nära och kära. Det kan vara familjemedlemmar men också vänner och kamrater. Vissa månader så kanske man firar fleras tycken då deras födelsedagar infaller samtidigt.

Jubileum

Det kan också vara så att man firar olika jubileum av olika slag. Det kan vara bröllopsdagar eller att det företag man bedriver har funnits ett antal år. Det är viktigt att uppmärksamma när ett visst antal år har gott. För de som varit gifta i många år så är det självklart att fira ett långt äktenskap.

Positiva besked i livet

Livet har som vi alla vet sina ups and downs. Det går kanske inte alltid som man önskat sig men vissa gånger så kanske man får positiva besked i livet. Det är detta som vi tänkte skriva om. Vi vill försöka vara så positiva vi kan.

Förändringar i livet

Att få ett besked om graviditet kanske tillhör ett av de mest glädjande besked man kan få. I alla fall om man planerar att skaffa sig barn. Helt klart så kommer det att bli en stor förändring med en liten människa i familjen. För många så är detta det som man längtat efter och kommer att se fram emot.

Upplyftande besked

Det kan vara så att man tidigare har fått besked om någon sjukdom som kan vara svår att bota. Nu får man beskedet att man är symtomfri och det finns inga spår kvar av sjukdomen. Att vara frisk är något som alla önskar sig och efter en tung tid med en sjukdom så kan det vara så befriande med ett positivt och upplyftande besked om att man tillfrisknat helt.

Att leva ett gott liv

tillsammans med andra så kan man leva ett gott liv och det är viktigt att vi är snälla mot varandra. Att ge varandra en kram emellanåt bara för att man tycker om någon kan betyda mycket. Att säga till någon annan att de är duktiga på det dom gör är något som vi alla vill höra.

Göra positiva förändringar i privatekonomin

Privatekonomin är nog inte ett favoritämne för många. Men det går ju inte att neka att vi är otroligt beroende av den i så många delar av livet. Och medan det kan kännas som ett komplicerat ämne utifrån kan man fortfarande göra betydelsefulla skillnader med ett antal enklare tips.

Göra en ordentlig budget

Ordet budget kan vara ett lätt skrämmande ord när man inte har någon erfarenhet i området. Men i grund och botten är det egentligen väldigt enkelt. Allt man behöver göra är att öppna upp ett Google kalkylark och lista sina personliga eller hushållets inkomster och fasta kostnader. Inkomsterna är ju oftast bara lönen, men kan även inkludera andra källor, medan de fasta utgifterna är saker som boende, mat, försäkringar och lån. På så sätt vet man bättre hur mycket man kan spendera på en månad på allt annat och förhoppningsvis fortfarande se till att man går plus.

Titta på rörliga kostnader

De rörliga kostnaderna är de som mer eller mindre rör vår livsstil. Detta inkluderar allt från kläder och resor till presenter och äta ute på restaurang. En hel del kan grupperas under "shopping" och det kan vara smart att spara alla kvitton från en månad och ta en titt på hur mycket man egentligen spenderar. Det finns en hel del sätt att ta kontroll över sitt eget shoppande och spendera mindre pengar på sitt shoppande varje månad. Till exempel kan man bli bättre på att använda sig av sajter som Rabattsök och liknande för att hitta mer rabatterade produkter och inte köpa för fullt pris varje gång.

Långsiktigt sparande

När man först börjar sparar känns det knappast som om det gör väldigt stor skillnad. Men sparande är något man alltid ska se långsiktigt. Att börja spara i exempelvis fonder lite varje månad kan byggas upp till riktigt fina summor på längre sikt. Speciellt om man kan komma igång med detta sparande redan när man är ung.

Bra träningsmetoder

Vad som räknas som en bra träningsmetod kan vara lite subjektivt, det beror på vad du vill uppnå och vilka förutsättningar du har. 

Mot övervikt och ledproblem

Simning - skonsamt för knäna och lederna. Det bränner kalorier utan att du behöver belasta kroppen. Om du lider av grav övervikt kan du röra dig lättare och minskar belastningen. Är du inte intresserad av att simma längder finns det vattengympa istället.

Cykling - också snällt mot knäna men för nybörjare får man räkna med en öm rumpa de första turerna. Använd inte vardagskläder, köp riktiga plagg hos Lännasport som är ämnde för cyklister för bästa bekvämlighet.

Promenader - fungerar i alla lägen, du stärker kroppens alla muskler och gör det människan är född att göra. Vi är långdistansare, vi har uthållighet under långa perioder men är desto sämre på korta spurter. När du går ska du gå så pass raskt att det är lite jobbigt att föra ett normalt samtal men inte omöjligt, då förbränner du optimalt och klarar längre distanser. 

För muskelbyggnad och uthålliga muskler

Crossfit - den senaste styrkesporten där du kombinerar högintensiv träning med tunga vikter. Det är inte en sport för dem som har dålig muskelkontroll, det kan bara sluta i felbelastade muskler. Crossfit med lägre vikter är ett bra sätt att träna upp med uthålliga och "sega muskler" som klarar längre belastningtid.

Fria vikter - ger bättre resultat än träningsmaskiner eftersom du aktiverar de små balansmusklerna och inre musklerna för att bibehålla rätt balans och hållning när du styrketränar. Med fria vikter kan du utföra många olika övningar och träna flera muskler utan att byta redskap medan en maskin tar stor plats och tränar endast en muskelgrupp åt gången.

Påverka din framtid

Mycket av det man gör idag kan påverka det som ligger framför oss. Du kan påverka din framtid på olika sätt och hur du vill att det ska bli framöver.

Visst kan det vara spännande att kunna ta en titt på hur det kommer att se ut i framtiden. Att få vägledning i vissa beslut kan underlätta de val man ska göra. Ibland så kan det vara viktigare saker som man måste bestämma och då kanske man får fundera extra länge innan man fattar sina beslut för att vara extra säker på att det blir som man tänkt sig.

Det kan vara att man som ung har viktiga beslut att fatta. Det kan vara i frågan om vilken utbildning man ska välja. Då kanske föräldrar eller andra vuxna kan hjälpa till med rådgivning hur man bör tänka. I mångt och mycket så består hela livet av beslut som man ska fatta. Det är inte alltid det blir rätt men samtidigt så får man lära sig något av de felaktiga beslut som man väljer.

Man kan fråga sig om hur livet skulle vara om man hela tiden visste om resultaten av de beslut man fattar. Det skulle mest troligt inte vara så skiftande som livet kan vara. Visst kan det vara spännande med att inte riktigt veta vad som kommer att hända i livet. Likaväl som det kan vara kittlande att få veta hur ens framtid kommer att bli.

Få ett bra 2019

Året har nästan nyss börjat och det finns fortfarande tid att få ett toppenår där du mår bra, känner dig lycklig och hälsan ligger på topp. Med långsamma förändringar och steg i rätt riktning kan du avsluta året med ett leende. 

Bryta dåliga vanor

Det är dags att kavla upp ärmarna och byta ut åtminstone en av dina dåliga vanor det här året. Prioritera som du vill men har du en dålig vana som riskerar din hälsa, såsom rökning, borde den stå högst på listan. Det är inte lätt att bryta en vana, det kan ta flera månader innan det känns naturligt så var inte besviken om du inte ser resultat på en gång. 

Hjälp andra

Du mår alltid bättre när du hjälper andra människor och djur. Ställ upp som volontär på ett härberge, anmäl dig som fosterhus till övergivna hundar eller katter, se om någon i din närhet behöver hjälp eller stöd. Ibland räcker det bara att vara lite mer hjälpsam i din egen näromgivning såsom att hjälpa vännen att flytta, stötta en kompis som står inför skilsmässa, eller hjälpa en ensamstående vän med dennes barn.

Förbättrad hälsa - större lycka

Det är inte en revolutionerande tanke att du är lyckligare när du mår bra. Bra hälsa kan dock betyda många saker, en del hälsoaspekter känner vi inte av från dag till dag. Du känner inte att ditt hjärta slår starkt och bra tills det inte gör det. Du är inte medveten om din lungkapacitet förrän du går i en lång trappa och flåsar efter bara några steg. Men hela din kropp och mående påverkas ändå av dessa saker. Därför är det viktigt att tänka långsiktigt när det kommer till din hälsa. 

Probiotika

Detta är en bakterie som finns i mag- och tarmkanalen. Probiotiska bakterier håller vårt immunförsvar starkt, ser till att vi inte drabbas av infektioner och håller tarmerna i gott skick. Det sägs också att de kan göra oss mindre allergiska mot pollen, minska mängden gaser och till och med ge oss färre hål i tänderna. 

Vi har alla en viss mängd probiotika i magen och tarmarna men genom att tillföra extra probiotiska bakterier till systemet kan du får ännu större effekt av deras positiva egenskaper. Det finns att köpa som kosttillskott, allt du behöver göra är att äta en tablett om dagen tillsammans med mat.

Styrketräning

Vill du behålla en stark och smärtfri kropp ända upp till ålderdomen är styrketräning nyckeln. Musklerna behöver användas och utmanas för att inte försvagas eller förtvinas. Om du har ett stillasittande arbete behöver du kompensera med mer träning på din lediga tid. 

Det krävs inte hårdträning flera timmar om dagen för att du ska må bra. Så länge du anstränger dig och känner att muskelgruppen blir trött har du uppnått ditt mål. Vill du att musklerna ska växa behöver du träna hårdare men majoriteten kan få goda och livslånga effekter genom att träna en timme tre gånger i veckan.

Aktiviteter tillsammans

Partners, vänner och familj kan alla vara väldigt positiva drivkrafter i livet och att spendera tid med dem är något vi alla borde se till att göra regelbundet. Att planera roliga aktiviteter som alla kan ta del av är ett perfekt sätt.

Ibland spelar det ingen roll vad det är man gör tillsammans, bara att faktiskt spendera tid med andra man tycker om är nog för att få oss att må bra. Många samlar mest större grupper när det är dags för fest men det finns absolut tillfällen då man vill göra något annat speciellt och här kommer några tips:

  • Gå ut på restaurang
  • Besöka en äventyrsbana
  • Gå på teater
  • Utmana varandra i en sport
  • Planera en brädspelskväll
  • Åk ut på en fisketur
  • Besök ett museum
  • Gör en egen "halv åtta hos mig"
  • Baka ett ambitiöst pepparkakshus
  • Picknick i parken
  • Slå er ned för ett film- eller seriemaraton
  • Gör en egen vinprovning
  • Köp en upplevelse
  • Gå en kreativ kurs
  • Ordna en kubbturnering
  • Prova på klättring
  • Hyr kajak eller kanot
  • Ta en barrunda
  • Plocka bär eller svamp i skogen
  • Se en stand-up show
  • Ta en spadag

Förhoppningsvis kan de flesta hitta åtminstone ett bra tips bland alla ovanstående eller åtminstone ge inspiration för en helt annan idé.

Bryt dåliga vanor och skapa bättre

Vi är fulla med dåliga vanor tack vare vår hjärna. En dålig vana består först och främst för något du eller hjärnan gillar men som inte är det bästa för dig. Genom att byta ut vanan mot en ny, hälosammare variant kan du få större framgångar att bryta vanan än att bara sluta tvärt. När du får ett tomrum i vardagen som du brukade fylla med en dålig vana, är det svårt att hålla sig disciplinerad. 

Din dåliga vana beror på att hjärnan lätt skapar beroenden, gillar lätta rutiner och är lat. Den tycker alltid vi ska ta chansen att koppla av (alltså slöa på soffan), äta det som ger mycket energi (alltså trycka mycket socker) och vill inte sluta med saker som belönar hjärnan (beroendeframkallande substanser som nikotin eller alkohol). Den lata hjärnan gör det svårt att ändra ditt beteende och mönster, men om du åtminstone fyller vanans tomrum med en lättsam och hälsosammare vana har du större chans att lyckas. Vi har samlat några alternativ beroende på vilken vana du vill bryta: 

Sluta röka - byt ut cigaretten mot en e-cigarett istället. Hos eSmokes kan du köpa nybörjarpaket och komma igång på bara några dagar. Du får fortfarande nikotin men slipper cancerframkallande ämnen och den hemska doften. 

Äta mindre - ät mat som du vanligtvis gör men börja varje måltid med ett stort glas kallt vatten. Vatten fylller upp magen och du kommer att bli mätt snabbare. 

Rör dig mer - välj en tid på dygnet då du är som piggast och planera in en promenad vare sig om det blir under jobblunchen, direkt på morgonen eller framåt kvällen. Det är lättare att välja träning när du inte är trött. 

Mindre sötsaker - bästa metoden är att byta ut sötsakerna mot nyttigare mellanmål och snacks. För att du inte ska köpa hem sötsakerna i första början borde du alltid åka och handla när du är maten, efter middagen. Du gör bättre matval och dras inte mot socker och fett när du ät mätt och belåten.

Fira studenten

En anledning att fira något är alltid positivt. Inför varje sommar får många familjer något stort att fira: barn som tar studenten. Varje år ser vi glada studenter fira gymnasieskolans avslutande och de många möjligheter som ligger framför en.

Studentpresenter är något de flesta brukar ge bort. Exakt vad det är varierar så klart en hel del, men vanliga presenter inkluderar pengar, blommor och smycken. En del brukar även ge bort saker som kan vara nödvändiga när studenten flyttar hemifrån. Med universitetstiden nära inpå är det ju många som söker till skolor som ligger på andra orter.

Att förbereda för firandet inkluderar en hel del inköp med passande tema. Ballonger, flaggor och liknande är perfekt dekoration att ha hemma, men går likaväl bra att sätta upp på det klassiska studentplakatet.

Och detta kanske är den viktigaste uppgiften föräldrarna har att ordna. Traditionellt sett brukar man förstora en bild från barndomstiden och sätta upp på ett plakat som lätt går att hålla upp. På denne brukar man även skriva studentens namn så det är extra lätt för studenten att hitta åt sin familj i mängden.

De flesta brukar sedan åka hem och fira med dryck, mat och mingel. Och självklart en tårta som gärna också får gå i ett roligt studenttema. Många gillar att ordna en buffé och även utomhus, så länge vädret tillåter naturligtvis. Dekorationerna brukar traditionellt sett gå i blågult tema men annars är det oftast desamma som vanliga fester.

Till studenten hör ju även studentbalen. Detta är något som oftast hålls kvällen innan studenten, och medan det inte alltid finns ett specifikt krav på klädsel är det vanligt med balklänning för tjejerna och kostym, frack eller smoking för killarna. Många väljer att hyra balkläderna, men det är även vanligt att köpa dem. Killarnas kläder har dock en tendens att vara lite dyrare än tjejernas. Något som kan vara bra att veta i förväg.

← Äldre inlägg