Lär dig tänka positivt

De många positiva effekterna av träning

Att träna regelbundet kan mycket väl vara en av de bästa enskilda förändringarna man kan göra i sitt liv. Och för dem som inte riktigt är övertygade hur bra detta är tänkte vi lista några av de mest positiva effekterna som vi får av regelbunden träning.

Reducera stress

Stress är något av ett folkhälsoproblem idag och många har svårt att hantera stressen i sin vardag. Träning har dock bevisats kunna sänka vår stressnivå. Och det behöver inte vara intensiv träning heller, utan det kan räcka med en lugnare träningspass eller bara en promenad.

Öka självförtroendet

När vi tränar regelbundet och börjar se och känna resultat av träningen, som att kunna orka springa längre eller lyfta tyngre, ökar folks tro på sig själv och sina förmågor.

Förbättrar koncentrationsförmågan

Att träna har också visat sig förbättra vår förmåga att koncentrera oss. De flesta av oss har energi nog för ett träningspass flera gånger i veckan. Men använder vi inte denna energi kan vi också bli rastlös. Vilket också gör det svårare att koncentrera sig.

Ger bättre sömnkvalitet

Passar man in sina träningspass så att man har tid att äta och vara ned innan läggdags kommer man också finna att det blir lättare och sova och man sover i regel bättre under natten.

Sänker risken för en mängd sjukdomar

Som om de ovanstående anledningarna inte vore bra nog kan man även sänka sin risk att drabbas av en mängd olika sjukdomar bara genom att träna regelbundet. Depression och typ 2 diabetes är två sjukdomar som ofta lyfts fram. Men man har även sett lägre risk för något som demens bland de som tränar.

Några vidare tips

En vanlig anledning till varför många inte tränar regelbundet är att de bor långt bort från ett gym eller inte kan hitta nog med tid att besöka ett regelbundet. Men det finns en mängd träning man kan göra i hemmet, och med några enkla redskap kan man lätt variera övningarna och träna alla viktiga delar av kroppen. Titta gärna in på en sajt som Gymkompaniet och skaffa lite utrustning som hjälper dig att träna hemma.

Ett steg mot ett bättre liv

Att må bra och ha ett gott liv är något som vi alla eftersträvar på ett eller annat sätt. För den som kanske inte kommit i mål än till ett välmående liv får ta ett steg i taget för att nå ett bättre liv.

Alla har vi olika förutsättningar och möjligheter till förändring. Om man har några kilon för mycket så kan man på egen hand förändra sin kost och börja röra på sig mer för att gå ner i vikt. Många förändringar kan man påverka själv på något sätt. Andra saker som ställer till problem kan man behöva hjälp med för att få ett bättre liv. Om man upplever någon form av hörselnedsättning så finns det idag moderna hörapparater som anpassa exakt efter dina behov. Att förbättra sin hörsel kan för många vara ett stort steg mot ett bättre liv. Se till att boka tid för att prova din hörsel redan idag.

Det är viktigt att man lyssnar till både sig själv och andra om man vill skapa en förändring i livet. Många gånger så kan en förändring i kosten göra underverk med våra kroppar. Dock så kan det vara svårt att på egen hand skapa de förändringar som man skulle vilja göra. Se till att få med någon av dina vänner på vägen till ett bättre liv. Tillsammans så kan ni peppa varandra och hjälpas åt till den livsförändring som ni önskar. Att byta vanor är inget som man gör på en vecka. Det kan ta tid för att förändra något i livet.

Vad finns att fira?

Det finns för det mesta en anledning till att fira saker och ting. Även om det inte finns en anlednings så kan man fira just det. Vissa tillfällen är kanske mer vanliga att fira så som student, födelsedagar och bröllopsdagar och andra jubileer.

Studentfirande

Just studentfirandet kan vara av vikt då det ofta är en stor del av livet att studera. När man gått kanske 13 år i skola så finns det en anledning till att fira ordentligt. På något sätt så kliver man ut i vuxenvärlden och ska börja arbete och klara sig själv på ett helt annat sätt än tidigare.

Födelsedagar

Om studentfirandet bli en gång i livet så är födelsedagar något återkommande. Varje år så firar vi våra nära och kära. Det kan vara familjemedlemmar men också vänner och kamrater. Vissa månader så kanske man firar fleras tycken då deras födelsedagar infaller samtidigt.

Jubileum

Det kan också vara så att man firar olika jubileum av olika slag. Det kan vara bröllopsdagar eller att det företag man bedriver har funnits ett antal år. Det är viktigt att uppmärksamma när ett visst antal år har gott. För de som varit gifta i många år så är det självklart att fira ett långt äktenskap.

Positiva besked i livet

Livet har som vi alla vet sina ups and downs. Det går kanske inte alltid som man önskat sig men vissa gånger så kanske man får positiva besked i livet. Det är detta som vi tänkte skriva om. Vi vill försöka vara så positiva vi kan.

Förändringar i livet

Att få ett besked om graviditet kanske tillhör ett av de mest glädjande besked man kan få. I alla fall om man planerar att skaffa sig barn. Helt klart så kommer det att bli en stor förändring med en liten människa i familjen. För många så är detta det som man längtat efter och kommer att se fram emot.

Upplyftande besked

Det kan vara så att man tidigare har fått besked om någon sjukdom som kan vara svår att bota. Nu får man beskedet att man är symtomfri och det finns inga spår kvar av sjukdomen. Att vara frisk är något som alla önskar sig och efter en tung tid med en sjukdom så kan det vara så befriande med ett positivt och upplyftande besked om att man tillfrisknat helt.

Att leva ett gott liv

tillsammans med andra så kan man leva ett gott liv och det är viktigt att vi är snälla mot varandra. Att ge varandra en kram emellanåt bara för att man tycker om någon kan betyda mycket. Att säga till någon annan att de är duktiga på det dom gör är något som vi alla vill höra.

Göra positiva förändringar i privatekonomin

Privatekonomin är nog inte ett favoritämne för många. Men det går ju inte att neka att vi är otroligt beroende av den i så många delar av livet. Och medan det kan kännas som ett komplicerat ämne utifrån kan man fortfarande göra betydelsefulla skillnader med ett antal enklare tips.

Göra en ordentlig budget

Ordet budget kan vara ett lätt skrämmande ord när man inte har någon erfarenhet i området. Men i grund och botten är det egentligen väldigt enkelt. Allt man behöver göra är att öppna upp ett Google kalkylark och lista sina personliga eller hushållets inkomster och fasta kostnader. Inkomsterna är ju oftast bara lönen, men kan även inkludera andra källor, medan de fasta utgifterna är saker som boende, mat, försäkringar och lån. På så sätt vet man bättre hur mycket man kan spendera på en månad på allt annat och förhoppningsvis fortfarande se till att man går plus.

Titta på rörliga kostnader

De rörliga kostnaderna är de som mer eller mindre rör vår livsstil. Detta inkluderar allt från kläder och resor till presenter och äta ute på restaurang. En hel del kan grupperas under "shopping" och det kan vara smart att spara alla kvitton från en månad och ta en titt på hur mycket man egentligen spenderar. Det finns en hel del sätt att ta kontroll över sitt eget shoppande och spendera mindre pengar på sitt shoppande varje månad. Till exempel kan man bli bättre på att använda sig av sajter som Rabattsök och liknande för att hitta mer rabatterade produkter och inte köpa för fullt pris varje gång.

Långsiktigt sparande

När man först börjar sparar känns det knappast som om det gör väldigt stor skillnad. Men sparande är något man alltid ska se långsiktigt. Att börja spara i exempelvis fonder lite varje månad kan byggas upp till riktigt fina summor på längre sikt. Speciellt om man kan komma igång med detta sparande redan när man är ung.

Bra träningsmetoder

Vad som räknas som en bra träningsmetod kan vara lite subjektivt, det beror på vad du vill uppnå och vilka förutsättningar du har. 

Mot övervikt och ledproblem

Simning - skonsamt för knäna och lederna. Det bränner kalorier utan att du behöver belasta kroppen. Om du lider av grav övervikt kan du röra dig lättare och minskar belastningen. Är du inte intresserad av att simma längder finns det vattengympa istället.

Cykling - också snällt mot knäna men för nybörjare får man räkna med en öm rumpa de första turerna. Använd inte vardagskläder, köp riktiga plagg hos Lännasport som är ämnde för cyklister för bästa bekvämlighet.

Promenader - fungerar i alla lägen, du stärker kroppens alla muskler och gör det människan är född att göra. Vi är långdistansare, vi har uthållighet under långa perioder men är desto sämre på korta spurter. När du går ska du gå så pass raskt att det är lite jobbigt att föra ett normalt samtal men inte omöjligt, då förbränner du optimalt och klarar längre distanser. 

För muskelbyggnad och uthålliga muskler

Crossfit - den senaste styrkesporten där du kombinerar högintensiv träning med tunga vikter. Det är inte en sport för dem som har dålig muskelkontroll, det kan bara sluta i felbelastade muskler. Crossfit med lägre vikter är ett bra sätt att träna upp med uthålliga och "sega muskler" som klarar längre belastningtid.

Fria vikter - ger bättre resultat än träningsmaskiner eftersom du aktiverar de små balansmusklerna och inre musklerna för att bibehålla rätt balans och hållning när du styrketränar. Med fria vikter kan du utföra många olika övningar och träna flera muskler utan att byta redskap medan en maskin tar stor plats och tränar endast en muskelgrupp åt gången.

Påverka din framtid

Mycket av det man gör idag kan påverka det som ligger framför oss. Du kan påverka din framtid på olika sätt och hur du vill att det ska bli framöver.

Visst kan det vara spännande att kunna ta en titt på hur det kommer att se ut i framtiden. Att få vägledning i vissa beslut kan underlätta de val man ska göra. Ibland så kan det vara viktigare saker som man måste bestämma och då kanske man får fundera extra länge innan man fattar sina beslut för att vara extra säker på att det blir som man tänkt sig.

Det kan vara att man som ung har viktiga beslut att fatta. Det kan vara i frågan om vilken utbildning man ska välja. Då kanske föräldrar eller andra vuxna kan hjälpa till med rådgivning hur man bör tänka. I mångt och mycket så består hela livet av beslut som man ska fatta. Det är inte alltid det blir rätt men samtidigt så får man lära sig något av de felaktiga beslut som man väljer.

Man kan fråga sig om hur livet skulle vara om man hela tiden visste om resultaten av de beslut man fattar. Det skulle mest troligt inte vara så skiftande som livet kan vara. Visst kan det vara spännande med att inte riktigt veta vad som kommer att hända i livet. Likaväl som det kan vara kittlande att få veta hur ens framtid kommer att bli.

Få ett bra 2019

Året har nästan nyss börjat och det finns fortfarande tid att få ett toppenår där du mår bra, känner dig lycklig och hälsan ligger på topp. Med långsamma förändringar och steg i rätt riktning kan du avsluta året med ett leende. 

Bryta dåliga vanor

Det är dags att kavla upp ärmarna och byta ut åtminstone en av dina dåliga vanor det här året. Prioritera som du vill men har du en dålig vana som riskerar din hälsa, såsom rökning, borde den stå högst på listan. Det är inte lätt att bryta en vana, det kan ta flera månader innan det känns naturligt så var inte besviken om du inte ser resultat på en gång. 

Hjälp andra

Du mår alltid bättre när du hjälper andra människor och djur. Ställ upp som volontär på ett härberge, anmäl dig som fosterhus till övergivna hundar eller katter, se om någon i din närhet behöver hjälp eller stöd. Ibland räcker det bara att vara lite mer hjälpsam i din egen näromgivning såsom att hjälpa vännen att flytta, stötta en kompis som står inför skilsmässa, eller hjälpa en ensamstående vän med dennes barn.

Förbättrad hälsa - större lycka

Det är inte en revolutionerande tanke att du är lyckligare när du mår bra. Bra hälsa kan dock betyda många saker, en del hälsoaspekter känner vi inte av från dag till dag. Du känner inte att ditt hjärta slår starkt och bra tills det inte gör det. Du är inte medveten om din lungkapacitet förrän du går i en lång trappa och flåsar efter bara några steg. Men hela din kropp och mående påverkas ändå av dessa saker. Därför är det viktigt att tänka långsiktigt när det kommer till din hälsa. 

Probiotika

Detta är en bakterie som finns i mag- och tarmkanalen. Probiotiska bakterier håller vårt immunförsvar starkt, ser till att vi inte drabbas av infektioner och håller tarmerna i gott skick. Det sägs också att de kan göra oss mindre allergiska mot pollen, minska mängden gaser och till och med ge oss färre hål i tänderna. 

Vi har alla en viss mängd probiotika i magen och tarmarna men genom att tillföra extra probiotiska bakterier till systemet kan du får ännu större effekt av deras positiva egenskaper. Det finns att köpa som kosttillskott, allt du behöver göra är att äta en tablett om dagen tillsammans med mat.

Styrketräning

Vill du behålla en stark och smärtfri kropp ända upp till ålderdomen är styrketräning nyckeln. Musklerna behöver användas och utmanas för att inte försvagas eller förtvinas. Om du har ett stillasittande arbete behöver du kompensera med mer träning på din lediga tid. 

Det krävs inte hårdträning flera timmar om dagen för att du ska må bra. Så länge du anstränger dig och känner att muskelgruppen blir trött har du uppnått ditt mål. Vill du att musklerna ska växa behöver du träna hårdare men majoriteten kan få goda och livslånga effekter genom att träna en timme tre gånger i veckan.

Aktiviteter tillsammans

Partners, vänner och familj kan alla vara väldigt positiva drivkrafter i livet och att spendera tid med dem är något vi alla borde se till att göra regelbundet. Att planera roliga aktiviteter som alla kan ta del av är ett perfekt sätt.

Ibland spelar det ingen roll vad det är man gör tillsammans, bara att faktiskt spendera tid med andra man tycker om är nog för att få oss att må bra. Många samlar mest större grupper när det är dags för fest men det finns absolut tillfällen då man vill göra något annat speciellt och här kommer några tips:

  • Gå ut på restaurang
  • Besöka en äventyrsbana
  • Gå på teater
  • Utmana varandra i en sport
  • Planera en brädspelskväll
  • Åk ut på en fisketur
  • Besök ett museum
  • Gör en egen "halv åtta hos mig"
  • Baka ett ambitiöst pepparkakshus
  • Picknick i parken
  • Slå er ned för ett film- eller seriemaraton
  • Gör en egen vinprovning
  • Köp en upplevelse
  • Gå en kreativ kurs
  • Ordna en kubbturnering
  • Prova på klättring
  • Hyr kajak eller kanot
  • Ta en barrunda
  • Plocka bär eller svamp i skogen
  • Se en stand-up show
  • Ta en spadag

Förhoppningsvis kan de flesta hitta åtminstone ett bra tips bland alla ovanstående eller åtminstone ge inspiration för en helt annan idé.

Bryt dåliga vanor och skapa bättre

Vi är fulla med dåliga vanor tack vare vår hjärna. En dålig vana består först och främst för något du eller hjärnan gillar men som inte är det bästa för dig. Genom att byta ut vanan mot en ny, hälosammare variant kan du få större framgångar att bryta vanan än att bara sluta tvärt. När du får ett tomrum i vardagen som du brukade fylla med en dålig vana, är det svårt att hålla sig disciplinerad. 

Din dåliga vana beror på att hjärnan lätt skapar beroenden, gillar lätta rutiner och är lat. Den tycker alltid vi ska ta chansen att koppla av (alltså slöa på soffan), äta det som ger mycket energi (alltså trycka mycket socker) och vill inte sluta med saker som belönar hjärnan (beroendeframkallande substanser som nikotin eller alkohol). Den lata hjärnan gör det svårt att ändra ditt beteende och mönster, men om du åtminstone fyller vanans tomrum med en lättsam och hälsosammare vana har du större chans att lyckas. Vi har samlat några alternativ beroende på vilken vana du vill bryta: 

Sluta röka - byt ut cigaretten mot en e-cigarett istället. Hos eSmokes kan du köpa nybörjarpaket och komma igång på bara några dagar. Du får fortfarande nikotin men slipper cancerframkallande ämnen och den hemska doften. 

Äta mindre - ät mat som du vanligtvis gör men börja varje måltid med ett stort glas kallt vatten. Vatten fylller upp magen och du kommer att bli mätt snabbare. 

Rör dig mer - välj en tid på dygnet då du är som piggast och planera in en promenad vare sig om det blir under jobblunchen, direkt på morgonen eller framåt kvällen. Det är lättare att välja träning när du inte är trött. 

Mindre sötsaker - bästa metoden är att byta ut sötsakerna mot nyttigare mellanmål och snacks. För att du inte ska köpa hem sötsakerna i första början borde du alltid åka och handla när du är maten, efter middagen. Du gör bättre matval och dras inte mot socker och fett när du ät mätt och belåten.

Fira studenten

En anledning att fira något är alltid positivt. Inför varje sommar får många familjer något stort att fira: barn som tar studenten. Varje år ser vi glada studenter fira gymnasieskolans avslutande och de många möjligheter som ligger framför en.

Studentpresenter är något de flesta brukar ge bort. Exakt vad det är varierar så klart en hel del, men vanliga presenter inkluderar pengar, blommor och smycken. En del brukar även ge bort saker som kan vara nödvändiga när studenten flyttar hemifrån. Med universitetstiden nära inpå är det ju många som söker till skolor som ligger på andra orter.

Att förbereda för firandet inkluderar en hel del inköp med passande tema. Ballonger, flaggor och liknande är perfekt dekoration att ha hemma, men går likaväl bra att sätta upp på det klassiska studentplakatet.

Och detta kanske är den viktigaste uppgiften föräldrarna har att ordna. Traditionellt sett brukar man förstora en bild från barndomstiden och sätta upp på ett plakat som lätt går att hålla upp. På denne brukar man även skriva studentens namn så det är extra lätt för studenten att hitta åt sin familj i mängden.

De flesta brukar sedan åka hem och fira med dryck, mat och mingel. Och självklart en tårta som gärna också får gå i ett roligt studenttema. Många gillar att ordna en buffé och även utomhus, så länge vädret tillåter naturligtvis. Dekorationerna brukar traditionellt sett gå i blågult tema men annars är det oftast desamma som vanliga fester.

Till studenten hör ju även studentbalen. Detta är något som oftast hålls kvällen innan studenten, och medan det inte alltid finns ett specifikt krav på klädsel är det vanligt med balklänning för tjejerna och kostym, frack eller smoking för killarna. Många väljer att hyra balkläderna, men det är även vanligt att köpa dem. Killarnas kläder har dock en tendens att vara lite dyrare än tjejernas. Något som kan vara bra att veta i förväg.

Mycket positivt med husdjur

Om man vill skapa en förändring i sitt liv så finns det mycket positivt med husdjur som gör att vi förändras som människa. Det kan vara att man är tvungen att gå ut på promenader varje dag om man skaffar sig hund.

Hund är för övrigt ett av de vanligaste husdjuren som vi har i våra hem. det kan bli en stor omställning till en början om man inte haft hund tidigare. Som tur är så vänjer vi oss snabbt med den förändringen. Är det första hunden så kan det vara bra att vara förberedd innan den lilla fyrbenta vännen kommer hem, prata med uppfödaren om vad som följer med hunden och vad man själv behöver köpa. Hos Häromi så hittar man det som är bra att ha som hundägare. Allt som är bra att ha när hunden är valp men också produkter för vuxna hundar.

Att aktivera sin hund är positivt både för dig och hunden. Försök hitta någon aktivitet som passar er båda. Det kan vara allt från längre promenader till Agility som är en aktiv både tävlingsform och träning för hunden och dig. Nu behöver man inte tävla för att hålla på med agility utan man kan gott hålla på hemma på tomten och bygga upp en enklare variant av agilitybana, du hittar även detta hos Häromi. Hopphinder, säcktunnlar och hinder som enkelt kan ställas upp på en bakgård.

Att komma i form

Många har en önskan om att komma i form efter nyårshelgen och det är nog det nyårslöftet som bryts mest. Att komma i form ska vara en strävan dagligen och för att göra detta så behöver man motivation för att orka med.

Att gå ner i vikt är inte det lättaste och det gäller att man hittar sin metod. Kost och motion går på något vis hand i hand och om man tränar mycket så gäller det att man äter därefter. För vissa så kanske något kosttillskott vara bra för att kickstarta sin viktnedgång. Kolla upp StayGood som säljer produkter för just detta.

Det finns flera produkter som man kan kombinera sin kost och sin träning för att nå det resultat som man önskar. Det gäller att prova för att se vilket resultatet blir. Det finns ingen annan som kan gå ner i vikt åt dig utan du själv måste göra detta. Däremot så kan du få inspiration och motivation från andra så prata med dina vänner och bekanta om att du vill gå ner i vikt för att få hjälp och stöd från dessa.

Sätt upp delmål som inte är allt för höga utan som är nåbara för just dig. Du har säkert provat tidigare och känt att du inte lyckats så bra. Kanske målen var för högt ställda. Hitta motivationen och ge dig den på att du ska fixa detta denna gång. Du kanske ska börja med kortare promenader och du kan med fördel använda dig av stavar för att öka på energiförbrukningen vid dina promenader.

Bra rutiner gör dig lyckligare

Människor vars tillvaro till vis del är strukturerad, med bra rutiner i vardagen, tenderar att leva lyckligare liv än andra. Märk väl att detta är något av en grov generallisering och inte ett definitivt påstående som är sant för alla. Hur som helst, mycket verkar ändå tyda på att det skulle kunna ligga till på detta vis, men vad räknas då som bra rutiner i vardagen?

Bra rutiner handlar till stor del om att tillfredställa en människas alla mest grundläggande behov. Här talar vi om allt ifrån att få nog med sömn till den näring som kroppen behöver för att kunna fungera någorlunda optimalt. Andra saker som är viktigt är sådant som trygghet och stabilitet, något som man bland annat får av att ha en anställning (en annan högst daglig rutin för väldigt många människor). Att vara älskad och uppskattad är andra saker som vi människor mår väldigt bra och som därför är några av dom saker till varför vi människor behöver social kontakt med andra människor i vardagen.

Maslows behovstrappa

En som tidigt förstod det här med vikten av rutiner och grundläggande behov var forskaren och vetenskapsmannen Abraham Maslow. Han mest kända bedrift är hans behovstrappa som av naturliga orsaker går under namnet "Maslows behovstrappa", eller "Maslow's hierarchy of needs", på engelska.

Denna trappe eller pyramid består av sådant som är nödvändigt för en människas välbefinnande och börjar med de allra mest grundläggande pusselbitarna i botten. Tanken är att man inte kan gå vidare till nästa steg utan att först lägga den nödvändiga grund som behövs på den plattform som man förnärvarande befinner sig på. 

De viktigaste punkterna enligt Maslow

Maslow ansåg att de allra viktigaste punkterna, alltså det som bygger den initiala grunden, var följande:

Mat, vatten, sömn, syre, fysisk aktivitet, sex, samt en vilja och möjlighet att kunna undvika smärta av olika slag. Det är sådant som gör företag som Greatlife så viktigt för personer som annars har svårt att tillhandhålla sig själv med alla den näring som de behöver, för att därefter allt från fysisk aktivitet till sömn ska kunna fungera så bra som möjligt.

I slutändan så kommer nämligen byggstenar som dessas vara vitala för att skapa en bättre och i slutändan alltså lyckligare tillvaro, det är något som bevisats gång efter vartannat, även om vissa delar i Maslows behovstrappa fortfarande är något omdiskuterade.

← Äldre inlägg