De många positiva effekterna av träning

Att träna regelbundet kan mycket väl vara en av de bästa enskilda förändringarna man kan göra i sitt liv. Och för dem som inte riktigt är övertygade hur bra detta är tänkte vi lista några av de mest positiva effekterna som vi får av regelbunden träning.

Reducera stress

Stress är något av ett folkhälsoproblem idag och många har svårt att hantera stressen i sin vardag. Träning har dock bevisats kunna sänka vår stressnivå. Och det behöver inte vara intensiv träning heller, utan det kan räcka med en lugnare träningspass eller bara en promenad.

Öka självförtroendet

När vi tränar regelbundet och börjar se och känna resultat av träningen, som att kunna orka springa längre eller lyfta tyngre, ökar folks tro på sig själv och sina förmågor.

Förbättrar koncentrationsförmågan

Att träna har också visat sig förbättra vår förmåga att koncentrera oss. De flesta av oss har energi nog för ett träningspass flera gånger i veckan. Men använder vi inte denna energi kan vi också bli rastlös. Vilket också gör det svårare att koncentrera sig.

Ger bättre sömnkvalitet

Passar man in sina träningspass så att man har tid att äta och vara ned innan läggdags kommer man också finna att det blir lättare och sova och man sover i regel bättre under natten.

Sänker risken för en mängd sjukdomar

Som om de ovanstående anledningarna inte vore bra nog kan man även sänka sin risk att drabbas av en mängd olika sjukdomar bara genom att träna regelbundet. Depression och typ 2 diabetes är två sjukdomar som ofta lyfts fram. Men man har även sett lägre risk för något som demens bland de som tränar.

Några vidare tips

En vanlig anledning till varför många inte tränar regelbundet är att de bor långt bort från ett gym eller inte kan hitta nog med tid att besöka ett regelbundet. Men det finns en mängd träning man kan göra i hemmet, och med några enkla redskap kan man lätt variera övningarna och träna alla viktiga delar av kroppen. Titta gärna in på en sajt som Gymkompaniet och skaffa lite utrustning som hjälper dig att träna hemma.